Bagels

Bagels har jag länge velat prova men inte riktigt vågat för bagels är inget man stressar fram precis.
Det tar sin tid. Det tog nästan hela dan innan jag fick smaka en nygräddad bagel.
Dem blev väldigt goda bara synd att jag ej kunde äta dem, min mage gillade dem ej.



Degen jäste riktigt fint, precis att den fick plats i bunken.



Jag körde degen i min assistent men degen blev för tung så assistenten började ryka.
Stängde av snabbt och fortsatte knåda för hand.
Mitt tips är att knåda för hand eller om du har en assistent som klarar av tunga degar.



Men jag fick dem fina endå =)

Bagels
ca 20 st

Steg 1
300g vatten
25g jäst
300g vetemjöl
0,2 dl honung

Blanda samman alla ingredienser till en smet, låt stå i rumstemperatur i 2 timmar.

Steg 2
300g vatten
25g jäst
800g vetemjöl special
0,3 dl olja
15g salt

Blanda vatten, jäst och mjöl med den första degen från steg 1. Knåda i maskin 10 min eller 20 min för hand.
Tillsätt olja och salt. Arbeta degen i ytterligare 10 min tills den är seg och elastisk.
Låt degen vila i bunken i 1 timme.

Ta upp degen på mjölat bord och dela i 20 bitar.
Rulla varje del till en 30 cm lång degbit. Tryck samman ändarna till en ring.
Lägg ringarna på en plåt med mjölat bakplåtspapper och låt jäsa i 30 minuter.

Sätt ugnen på 225 grader. Koka upp vatten i en stor kastrull. Lägg i 2-4 degringar i taget i vattnet och låt sjuda cirka 1 minut på varje sida.
Ta upp med en hålslev och lägg på galler för att rinna av.

Pensla degringarna med uppvispat ägg och strö över vallmofrön.
Lägg på plåt med bakplåtspapper och grädda i ugnen i 15-20 minuter, tills de har fått en gyllenbrun förg.
Låt svalna.
Dela och fyll med nåt smarrigt pålägg. Ät och njut =)


Kommentarer
Postat av: SANDRA hobbyfotograf

VECKANS BLOGG! visas för 100-200 läsare! väljer 3 bloggar!

http://canonflickans.webblogg.se/2012/may/vinnarna-ny-omgang-1.html#comment

allt bra? :)

2012-05-24 @ 16:09:46
URL: http://canonflickans.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0