Tårtor till mormor

Min mormor hade kalas nu i helgen och jag hade fått den fina äran att baka hennes tårtor.
Hennes "krav" var en lila finare tårta och en gräddtårta med en röd ros på.
Jag lyckades =) Mormor blev jätte nöjd.
 
 
 
Gräddtårtan är gjord på vaniljbottnar,
fylld med vaniljkräm och jordgubbsgrädde.
Spritsad med grädde.
Dekorerad med chokladdoppade jordgubbar.
Rosen är gjord i sockerpasta.
 
 
 
 
 
 
 
 
Den lila tårtan är gjord på vaniljbottnar,
fylld med riesenfluff och vaniljgrädde med hackade oreos.
Spacklad med vaniljsmörkräm.
Täckt med sockerpasta.
Spritsad med kristyr.
Pionen är gjord i sockerpasta.
 
 
 
För att kunna spritsa så att kristyren blir stånde så vänder man tårtan upp och ner.
Spritsar, låter torka en stund sedan väder man tillbaka tårtan.
Låter stå i kylen ett tag sedan är det bara att spritsa resten.
 
 
Det var läskigt att ha tårtan upp och ner. Trodde all fyllning skulle flyta ut.
Då tårtan väger en del så fick jag hjälp av min sambo med att vända tårtan.
 
 
Det bästa med dessa tårtor var alla fina kommenrater jag fick från min fina släkt på kalaset. 
Tack!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: fortsättning följer

Oj, vad snyggt! Jag är i vanliga fall inte så förtjust i sockerpasta, eftersom det ofta ser så tjockt och klumpigt ut, men du verkar verkligen veta vad du gör!

Svar: Tack så mycket =)
Caroline

2013-11-17 @ 15:14:21
URL: http://fortsattningfoljer.wordpress.com
Postat av: Annika

Du skämtar med mig nu eller hur?! :D
Den är ju suverän den lila tårtan!
Ja, rosen går inte av för hackor den heller, ser verklig ut!//Ankmor FL

Svar: Åh tack snälla =) vad glad jag blir.
Caroline

2013-11-19 @ 18:15:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0