Chokladmoussetårta

Gjorde denna supergoda moussetårta för ett tag sedan, och den blev mycket uppskattad.
 
 
Botten:
 
0,5 dl kakao
1,7 dl mjöl
1,7 dl socker
0,75 tsk bikarbonat
0,4 tsk bakpulver
0,4 tsk salt
1 ägg
0,75 dl mjölk
0,75 dl varmt vatten
1,5 msk olja
0,5 tsk vaniljsocker
 
Värm ugnen till 175 grader.
Blanda samman kakao, mjöl. socker. vaniljsocker, bakpulver, bikarbonat och salt i en skål.
Vispa tills allt är väl blandat.
Tillsätt äggen, mjölk, vatten och olja.
Vispa tills smeten är slät, cirka 3 minuter.
Fyll en form.
Grädda i cirka 20 minuter.
Låt svalna.
 
Chokladmousse:
 
150 g choklad
1 dl grädde
Smält chokladen och grädden över vattenbad.
Låt svalna.
 
Vispa 3 äggvitor till fast skum.
Vispa ner 3/4 dl socker till en glansig maräng.
 
Blanda ner lite maräng i chokladblandningen. Blanda till det är väl blandat.
Häll chokladblandningen i marängen och blanda tills allt är blandat.
( Jag blandade även ner hackad choklad )
 
Lägg chokladbotten i en springform eller anslagsring. Häll i moussen.
Låt stelna i kylen helst över natten.
 
 
För att få ur tårtan ur formen, värmde jag sidorna med min brännare.
 
Sedan dekorerade jag med karamellsnurror.
 
 
 
 



Kommentarer
Postat av: Sara

vad god den ser ut! :)

2014-02-19 @ 13:21:13
URL: http://unpetitgateau.blogg.se
Postat av: Lisa - Kreativ bakning ♥

Mmm låter jättegott :)

2014-02-19 @ 20:02:49
URL: http://lisascupcakery.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0