Macarons

Dessa små söta kakor är ju så goda, visst de tar sin lilla tid att göra men det är det värt.
 
 
Skål 1:
60g äggvita
35g socker
 
Sockerlag:
150g socker
50g vatten
 
Skål 2:
150g fint malen mandel eller mandelmjöl
150g florsocker
60g äggvita.
Färg
 
Dag 1:
Mät upp äggvitan i varsitt glas, lägg plastfolie över och låt stå framme i rumstemperatur över natten.
Skålla mandeln och låt torka under natten.
 
Dag 2:
Skål 1: Häll det ena glaset med äggvita i en skål och vispa tills det blir fluffigt och bildar toppar.
Tillsätt sockret lite i taget under vispning.
 
Sockerlag: Häll vattnet och sockret i en kastrull. Låt koka till 118 grader.
Häll sockerlagen i skål 1 under vispning.
Vispa på medelhastighet tills äggvitan är kall och glansig (ca 10-15 min).
 
Skål 2: Mal mandeln. Sila mandel ner i en skål. Sila sedan i florsockret.
Blanda väl, tryck ut eventuella klumpar.
Tillsätt glaset med äggvita och färg.
Blanda väl.
Vänd ner skål 1 i skålen med mandelblandningen.
Blanda försiktigt. Smeten ska vara lite tjock.
Fyll en spritspåse med en rund tyll och spritsa ut små rundlar stora som 5-kronor på en bakplåtsklädd plåt.
Låt plåten stå i rumstemperatur i ca 30 minuter.
Gräddda i 160 grader i mitten av ugnen i cirka 10 - 15 min.
Låt svalna.
Fyll med valfri fyllning och lägg ihop dem två och två.
Jag fyllde mina med dulce de leche.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0