Eclair bakelser recept

Mina bakelser fick verkligen beröm å min mormor ville ha receptet. Så varsågod här kommer det.

1,25 dl vatten
1,25 dl mjölk
125g smör/margarin
0,5 tsk salt
0,5 msk socker
2 dl vetemjöl
5 ägg

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret. Blanda i mjölk, vatten, salt och socker.
Låt koka upp. Tillsätt mjölet och rör tills det är slätt. Det ska bli en torr smet.
Ta av från värmen och tillsätt äggen, ett i taget och rör om.
Spritsa ut på en plåt, cirka 10 cm långa korvar med en krusig tyll.
Grädd i ca 20 minuter tills dem är helt klara. De måste gräddas helt annars sjunker de ihop.
Öppna ej ugnslyckan under gräddning.
Fyll med önskad fyllning och bred på glasyr.

Jag fyllde mina med vaniljkräm blandat med grädde och spritsade in i dem.
Lycka till och njut....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0