Brytbröd recept

Fick en kommentar om recept på brytbröd som jag gjorde för ett tag sedan.
Så jag tänkte vara snäll och lägga ut det här.

Brytbröd
50g jäst
25g rumsvarmt smör
5dl fingervarmt vatten
1 äggula
2tsk salt
14 dl mjöl

Lös upp jästen med vattnet.
Klicka i smöret, äggulan, saltet.
Tillsätt mjölet.
Arbeta samman till en deg.
Låt jäsa i 30 min.
Ta upp på mjölat bord och knåda.
Dela degen i cirka 20 bitar, rulla till bollar.
Lägg i en bakplåtsklädd plåt tätt ihop.
Strö över mjöl.
Låt jäsa i 30 min.
Sätt ugnen på 250 grader.
Grädda mitt i ugnen i 8-10 min.


Kommentarer
Postat av: Fiffi

Oooo! Tack tack tack. Här ska bakas.



/Sofie

2011-06-20 @ 14:10:57
URL: http://k

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0