Recept macarons

Varit lite dålig med att lägga ut lite recept, men ska försöka lägga ut så många som möjligt.

Här kommer receptet till macarons som jag hittade här


ChokladMacarons
4 äggvitor
½ dl socker
150 g sötmandel
2 dl choklad florsocker eller 4 dl florsocker för vanliga
2 dl florsocker

Gör så här:
- Sätt ugnen på 150 grader.
- Skålla mandeln och ta bort skalet. Låt den få torka till sig lite på ett papper.
- Mal mandeln finkornigt och sikta den.
- Vispa äggvitorna till ett hårt skum och tillsätt strösockret lite i taget och vispa till en styv maräng.
- Blanda sedan mandeln med florsockret och sikta allt ännu en gång.
- Vänd ner mandel och florsockret i marängen, lite i taget och rör om med en slev eller slickepott så allt blandar sig ordentligt. Här är det viktigt att inte blanda för mycket, men inte heller för lite Blandar man för mycket så blir smeten för rinnig och blandar man för lite så blir macarons’n fluffiga som bollar.
- Färga ev med hushållsfärg/pastafärg.
- Fyll en spritspåse och spritsa ut kakorna stora som 5 kronor på en plåt med bakplåtspapper.
- Låt kakorna vila på plåten i 30 min innan du gräddar dem längst ner i ugnen i ca 15 min (kakorna ska fortfarande vara lite mjuka inuti när de är klara).
- Fyll med valfri fyllning när de svalnat.


Jag färgade mina blåa och fyllde dem med chokladfudgefrosting.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0