1:a Advent och godis

Varje advent kommer jag bjuda er på nåt juligt.
 
Idag bjuder jag på smarrigt godis alla som fick smaka gillade dem och nu är dem nästan slut.
Jag provade att göra ett brasilianskt godis, nämligen Brigadeiro.
De va enkla att göra och hade få ingredienser.
Det var inte sista gången jag gjorde dessa =) 
 
 
 
Brigadeiro
 
1 burk kondenserad mjölk
50 gram smör
2-3 msk kakao
chokladströssel
 
Blanda samman mjölken och kakaon i en kastrull.
Lägg i smöret.
Ha plattan på högsta värme, låt smöret smälta.
Rör hela tiden.
När det börjar bubbla sänk värmen till hälften.
Fortsätt röra hela tiden.
Smeten ska bli lite tjock,
testa med att luta kastrullen lite, lossnar smeten lätt från botten så är den klar.
Stäng av värmen.
Häll smeten i en djup tallrik och låt svalna i rumstemperatur.
När det har svalnat rulla bollar och rulla sedan i chokladströssel.
Det är väldigt kladdigt, men doppa händerna i lite vatten så går det lättare att rulla.
Förvara i kyl.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sabina

Rörde som sjutton, men det blev ändå vidbränt på en gång

Provade med ny sats och lägre värme, men det blev bränt ändå... :(

Ungefär hur lång tid tog det för dig från att smöret smält till att smeten var lagom tjock?

Svar: Va tråkigt att det inte gick bra för dig :( jag rörde med en träslev hela tiden. Smöret smälte fort tror jag rörde i kanske 3 minuter tills det var tjockare och lossnade. Hoppas du lyckas med dem, håller tummarna :)
Caroline

2013-12-02 @ 17:34:17
URL: http://sinomismamma.blogg.se
Postat av: jag är inte dum i huvudet! Jag har aspergers syndrom!


Hej! tänkte bara tipsa om min julkallender som varje dag 1-24 dec fylls på med fina priser!

I dagen lucka finns en bakform från sockerflinga.se som jag tror du skulle gilla:)
http://www.domkallarmighannes.com/2013/12/julkalendern-lucka-8.html
Om du inte gillar sådana här komentarer eller redan fått en likande så ber jag om ursäkt och hoppas du får en bra dag:) kram

2013-12-08 @ 12:34:19
URL: http://domkallarmighannes.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0