Kärleks lyckokakor

Dessa söta små kakor gjorde jag till min älskling på alla hjärtans dag.
 

Ca 10 kakor

40 gram smält smör

0,75 dl vetemjöl

0,6 dl florsocker

1,5 äggvita

0,5 tsk vaniljsocker

Färg (om önskas)

 

Skriv 10 lappar och vik ihop dem.

Sätt ugnen på 175 grader och ta fram en plåt med bakplåtspapper.

Smält smöret och låt svalna.

Blanda mjöl, florsocker och äggvita. Blanda väl.

Tillsätt vaniljsocker, smör och färg.

Skeda upp cirka en matsked smet på plåten och bred ut till en cirkel, 7-8 cm diameter.

Bred ut smeten ganska tunt.

Grädda bara en kaka i taget. Grädda i cirka 4-5 minuter tills kanterna börjar få färg.

Skydda ena handen med en kökshandduk, plocka upp kakan med en stekspade.

Lägg kakan med ovansidan nedåt i handduken.

Lägg i ett medelande och vik kakan dubbel.

Vik kakan en till gång på längden.

Låt torka hängandes på ett glas.


Kommentarer
Postat av: Sandra

Hej! jag tyckte att detta var en underbar ide och tänkte testa att göra dessa till min pojkvän på Alla Hjärtans.
Tänkte bara fråga dig hur länge de ska torka och om de kommer att bli helt stela?
Tack så hemskt mycket på förhand!

Kram, Sandra

Svar: Håller tummarna att det blir bra =) de ska inte torka så länge alls kanske runt 5-10min de stelnar rätt så fort därför ska man göra en i taget. Mina höll sig stela länge ända tills de vart uppätna. Kram
Caroline

2014-01-20 @ 19:01:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0