Ölcupcakes

Cupcakes bakade med öl i sig toppade med en mörkchoklad och öl frosting.
 
 

Cupcakes:

2,4 dl Murphys stout

124g smör, hackat i bitar

1,8 dl kakao

4,8 dl farin socker

1,8 dl gräddfil

2 ägg

1 msk vaniljsocker

4,8 dl Vetemjöl

2,5 tsk bikarbonat

 

Sätt ugnen på 175 grader. 

I en stor kastrull på låg värme, blanda ölet och smör.

 Rör tills smöret är helt smält.

Ta bort från plattan och vispa ner kakao och farinsocker.

 I en annan skål, blanda gräddfil, ägg och vanilj.

Blanda det sedan med ölblandningen.

Sikta samman mjöl och bikarbonat och vänd det sedan ner i ölsmeten.

Fyll varje muffinsform till 2/3 och grädda i 15-20 minuter  Låt svalna.
 
 
Frostingen har jag tyvärr inget recept på då kan mest gick på känn när jag gjorde den.
 
 
Visst ser dem smarriga ut.
Men smakandet fick min sambo stå för då jag inte dricker alkohol alls.
Men de fick godkännt =)
 
 
 
 
 
 
 
 
Don't eat and drive

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0