3:e Advent och clementin godis

3:e advent är här och idag bjuds det på gelegodis med smak av clementiner.
 
 
Gelegodis
 
2 dl clementinsaft 
50 g glykos
1 1/4 dl socker
5 gelatinblad
 
Pensla siliconformar med olja. Jag använde isbitformar.
Koka upp clemetinsaft, socker och glykos.
Låt koka till 110 grader, rör lite då och då.
Medan det kokar lägg gelatinbladen i kallt vatten.
När det har kokat klart ta av från plattan.
Krama ur gelatinbladen och tillsätt dem till clementin blandningen.
Blanda tills det är väl blandat.
Häll blandningen i de smorda formarna.
Låt stelna i rumstemperatur i cirka 5 timmar eller över natten.
Ta ut från formarna och rulla i socker.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: delina

åh kul grej jag ska se om man kan göra detta med gelatinpulver :D

2013-12-19 @ 13:40:44
URL: http://delina89.blogspot.se
Postat av: delina

gick kanon att göra på pulver istället sen tog jag apelsinsmak istället för clementin (hade bara de hemma) och barnen verkligen älskade det så ska göra fler.. kul grej detta :D

Svar: Va bra att det funkade =)
Caroline

2013-12-20 @ 09:21:38
URL: http://delina89.blogspot.se
Postat av: sandra

Mina stelnade inte tillräckligt utan flöt ut... skulle kanske haft ännu mer gelantin? ?

Svar: Följde du receptet? lät de stå länge och stelna i rumstemperatur, det borde ha funkat.
Caroline

2013-12-28 @ 12:31:37
URL: http://livetsomgifta.blogg.se
Postat av: sandra

Jo jag följde det och lät den sedan stelna i mer än ett dygn men flöt ändå ut.. får försöka en gång till men förstår inte att det kunde bli så fel :(

Svar: Va konstigt. Men då vet jag inte riktigt vad som kan ha gått fel. Håller tummarna att du lyckas
Caroline

2013-12-28 @ 21:54:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0